Case: Online marketing in de transportsector

Al langere tijd verzorg ik de online marketing en communicatie via social media voor SKB Logistics. Een transportbedrijf dat werkzaam is in industrieel containervervoer in heel West-Europa. Een branche waar de marges flinterdun zijn en er 'lean and mean' met geld en middelen omgegaan moet worden. Hoe doe je dat?


In de branche spelen een aantal kwesties:

  • de markt is zeer conjunctuurgevoelig, het is hollen en stilstaan. Dan is klantenwerving belangrijk en plots slaat de markt om en zijn er meer charters nodig;

  • het communiceren in meerdere talen: Nederlands, Engels, Duits en Oost-Europees;

  • waar onderscheid je je mee als de prijs dicteert en iedereen mooie foto's van hun vrachtwagens showt?

Oplossing:

Om het bedrijf te promoten worden meerdere socialmediakanalen ingezet. Elk kanaal heeft zijn eigen doelgroep. Facebook en LinkedIn voeren de boventoon.


We communiceren in de basis in het Engels maar plaatsen ook gespecialiseerde advertenties in lokale talen zoals Pools en Roemeens. Een goed ondersteunend vertaalbureau is daarbij onontbeerlijk. De advertenties moeten leiden tot concrete contactmomenten. Duizenden views is voor deze partij niet interessant. Kan ik uw organisatie ondersteunen met gericht communiceren met de juiste groepen mensen?

De mening als onderscheidende factor

Bijna elk transportbedrijf in deze 'onewayvervoersector' promoot zichzelf met fraaie foto's van hun materieel in actie. Natuurlijk prachtig en indrukwekkend maar niet onderscheidend. Wat aan dit bedrijf wel onderscheidend is, is de visie en mening van de directeur. Hij heeft een sterke mening over de ontwikkelingen in de branche. Die mening is de basis voor een serie 'politieke' blogs waarmee vaak vooruit gelopen wordt op nieuwe ontwikkelingen en de effecten daarvan op de branche. Ik schrijf de blogs op basis van interviews. Hiermee is het bedrijf onderscheidend en claimt het de expertstatus. Ik neem ook de persoonlijke communicatie op LinkedIn voor mijn rekening waardoor de mening van de directeur optimaal ingezet wordt. Een goede onderlinge afstemming en vertrouwen ligt hieraan ten grondslag.



Kan ik uw organisatie ook helpen met het vinden van een unieke hoofdboodschap en strategie of blogs?


Bel me of stuur een whatsappje: 06-83801123


Fortis Valorem

Tessa Odijk werkt als zelfstandig adviseur bij Fortis Valorem

ZZP, marketingadviseur, communicatieadviseur, freelance, projectversneller, projectmanagement, tarief opvragen

  |

  |

  |

© 2020 Concept, ontwerp en
realisatie door Fortis Valorem

  • Black LinkedIn Icon