Ledenbetrokkenheid verbeteren bij verenigingen en platforms

Op naar een brede betrokkenheid

Er zijn talloze verenigingen en platforms in Nederland. In elk branche of segment is er wel een actief. Marketing en communicatie voor dit soort organisaties is een vak apart. Hoe hou je de betrokkenheid onder de leden groot? Vaak zijn de leden van brancheverenigingen grote organisaties waar ook van alles speelt. Hoe zorg je ervoor dat je het contact behoudt en dat het lidmaatschap voldoende meerwaarde heeft? Zeker als de core business belangenbehartiging is is het het lastig. Over veel onderwerpen die onderhanden zijn kun je immers niet openbaar communiceren.



Praktijkgeval: lage betrokkenheid omkeren

Als marketingadviseur ben ik bij meerdere verenigingen betrokken geweest. Bij een vereniging in het onderwijs speelden een aantal zaken:

  • · Er was een lage betrokkenheid van de leden wat leidde tot onbegrip en daling van de inkomsten;

  • · De Algemene LedenVergadering (ALV) werd slecht bezocht;

  • · Er was weinig kennis bij de leden over de volledige activiteiten;

  • · Vernieuwende besluitvorming bleef steken op een vaste harde kern van leden.

Echt een uitdaging waar ik warm van word: mensen in beweging krijgen, verandering teweeg brengen!


Aanpak om de ledenbetrokkenheid te vergroten

Om de ledenbetrokkenheid te vergroten zijn er een aantal fundamentele keuzes gemaakt rondom de ALV. De inzet van digitale ledenpeilingen is daarin heel belangrijk. Ik heb geadviseerd voor elke ALV een ledenpeiling te houden, kort en krachtig, maximaal 5 a 6 actuele vragen. Zo krijgt de stille meerderheid een stem boven de vaste hard kern die in aantallen de minderheid vormt. Hierdoor is de vernieuwingsbereidheid toegenomen en kan de vereniging beter voldoen aan de wensen van de leden en de eisen van deze tijd.


Daarnaast hebben we de toon en inhoud van ALV aangepast. Minder bespreking van de activiteiten die er het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden, maar juist meer onderwerpen op de agenda zetten die nog moeten gaan komen. In de eerste ALV van het jaar zit daarom regelmatig een geleide brainstormsessie om ideeën te genereren. Voor de tweede ALV komt het bestuur met concrete uitwerkingen van de ideeën uit die sessie. De leden kunnen dan oordelen

over hun eigen voorstellen die het jaar erop uitgevoerd kunnen gaan worden inclusief de bijbehorende begroting. Zo hebben ze invloed bij de totstandkoming van de jaaragenda en kunnen ze daarna beslissen over hun eigen input. Een prachtige win-win-situatie. Het aantal bezoekers van de ALV is sterk vergroot wat de bekendheid van de activiteiten ten goede komt.


Kan ik uw organisatie ook ondersteunen bij het vergroten van de betrokkenheid onder uw doelgroep? Neem dan eens contact met mij op via 06-8380112 of via mail: tessa@fortisvalorem.nl.





Fortis Valorem

Tessa Odijk werkt als zelfstandig adviseur bij Fortis Valorem

ZZP, marketingadviseur, communicatieadviseur, freelance, projectversneller, projectmanagement, tarief opvragen

  |

  |

  |

© 2020 Concept, ontwerp en
realisatie door Fortis Valorem

  • Black LinkedIn Icon