Welke aanpak werkt: praktijkgericht of volgens het boekje?

Als ik terugkijk op mijn carrière zie ik een grote ontwikkeling in hoe ik te werk ben gegaan. Als je start, vers van de opleiding, werk je over het algemeen zeer uitvoerend. Het schrijven van teksten, regelen van advertenties. Gaandeweg wordt dat strategischer, planmatiger. Pak je heel schools alle stappen uit het marketingboek of projectmanagementcursus erbij en pas je die toe.


Fundamenteel andere keuzes

Mijn partner is inmiddels al ruim 12 jaar actief als ondernemer. En al geruime tijd kijken we samen naar de voortgang en nemen we beslissingen. Dat maakt je blik zoveel ruimer. Je maakt fundamenteel andere keuzes als je kijkt met een ondernemersblik dan als 'adviseur in loondienst bij een organisatie zonder directeur-eigenaar'. Ik heb een prachtig voorbeeld van een aantal jaren terug. Ik ontwikkelde op dat moment de nieuwe website van een basisschool. Ik schreef de teksten en maakte het ontwerp en de indeling. Eens in de vier tot zes weken hadden we overleg op school met de projectgroep. Er kwam een nieuw lid bij de projectgroep: een HBO-leraar communicatie........


Werken met wat beschikbaar is

Nu zijn er een aantal dingen vooral NIET op een basisschool. Dat is geld en tijd. Dus toen de beste meneer aangaf dat eigenlijk alles eerst opnieuw bekeken moest worden volgens de stappen missie/visie; doelgroep; kernwaarden; conceptvorming, testgroep, enzovoort, enzovoort, heb ik hem heel simpel duidelijk gemaakt dat dat in deze setting niet haalbaar is. Perfect voor op de HBO-opleiding, zo moet je het geleerd krijgen. Maar de praktijk vraagt vaak iets anders. Iedereen werkte aan het project op vrijwillige basis en ook ik had met mijn derde zwangerschap op dat moment niet zeeën van tijd. Maar ik had wel een haarscherp gevoel van hoe de site moest zijn op basis van mijn ervaring met de school. En daar ben ik voor gegaan. Zonder een vooronderzoek van 13 stappen. Ik vertrouw op mijn eigen inzicht en beoordeling van wat een organisatie op dat moment nodig heeft. Ik had zelf net het keuzeproces voor een basisschool doorlopen en had alles nog vers in mijn gedachten.


Het juiste verhaal vertellen

De website is in drie maanden geschreven en opgebouwd en voldoet nog steeds. Vooral op de teksten ben ik nog steeds trots. Er was een overvloed aan jaarplannen en strategiedocumenten. Het was een heerlijke klus om al deze prachtige teksten om te zetten naar een webteksten die het juiste verhaal over deze school zouden vertellen.


Kan ik uw organisatie ook helpen met praktijkgericht marketing- en communicatieadvies? Bel me gerust op 06-83801123 of stuur een e-mail naar info@fortisvalorem.nl.

Fortis Valorem

Tessa Odijk werkt als zelfstandig adviseur bij Fortis Valorem

ZZP, marketingadviseur, communicatieadviseur, freelance, projectversneller, projectmanagement, tarief opvragen

  |

  |

  |

© 2020 Concept, ontwerp en
realisatie door Fortis Valorem

  • Black LinkedIn Icon